Tekstide, fotode ja muude materjalide kopeerimine on omaniku loata keelatud. Kui soovid mõnda fotot või materjali kasutada, siis palun võta ühendust.

Valgus ehk foto algus

Kui laskuda pisidetailidesse, uurida fototehnika toimimist ja välja selgitada, kuidas täpselt pilt kaamerasse saab, siia üheks võtmeteguriks on mõistagi valgus. Katik avaneb murdosa sekundiks (või ka mitmeks minutiks – ööfotograafia on huvitav ja lummav teema!), valgus paistab kaamerasse ja pilt saab sündida.

Kindlasti ei tule kellelegi üllatusena ka see, et valgust on mitmesugust – ere valgus, vähene valgus, päikesevalgus, tehisvalgus ja nii edasi. Lisaks sellele võib valgus subjektile ka erinevatel viisidel langeda. Seda saab iga fotograaf aga enda huvides suuresti ära kasutada. Valgusallikaga mängides, subjekti ja valguse omavahelist suhet korrigeerides võib saada kehvast või keskpärasest fotost kunstiline meistriteos.

Et see jutt niisama tühjalt ühest kõrvast sisse ja teisest kõrvast välja ei viliseks, toon ma mõned huvitavad näited ja lisan ka paar selgitavat sõna.

Valgusallikas pildistatava objekti taga

See on üks ütlemata huvitav ja kunstipärane fotolahendus, mille peale alustavad fotograafid tihtipeale tulla ei oska. Teame me ju kõik, et kui ere valgus on pildistatava objekti taga, siis pildistatav ise jääb suures osas alasärisse, teinekord suisa musta laiguna fotole. Seda fakti enda huvides ära kasutades võib luua aga nii mõnegi huvitava foto, tuues pildile vaid pildistatava objekti reljeefi ja piirjooned.

Tahtlik ülesäri

Mõnes mõttes vastupidine näide eelmisele. Jättes ereda valgusallika koos pildistatava objektiga meelega otse kaamerasse paistma, saame me luua efekti, kus foto on osaliselt – kuid mitte häirivalt – ülesäritatud. Soovitud objekt on teravalt kaadris, kaunite värvide ja kompositsiooniga. Sealt edasi kaob ülejäänud foto aga valgesse valgusesse.

Nurga all langev pehme valgus

Sellist valgust meeldib mulle iseäranis ära kasutada sel viisil, et pildistatav objekt asub vahetult mõne akna ligiduses. Sel viisil saan ma objekti jätta osaliselt varjudesse, teisalt luua kuldse valgusega äärmiselt kaunilt ja sügavalt mõjuvat kontrasti. Parimatel puhkudel on võimalik pildile püüda ka objekti suunas langeva valguse kiired, nende sees keerlev tolm jne.

Valguskiired

See on minu arvates üks võimsamaid valgusefekte pildil, tihtilugu just akendest paistvad valguskiired. Küll aga annab veelgi sügavama tooni pildile näiteks kontserdil sähviv lavavalgustus. Kombineerides langeva valgusvihu ja esimesest näitest tuttava situatsiooni, kus valgus on pildi fookuspunktist tagapool, saame kauni reljeefiga pildi, millel on väga võimas sõnum ja iseloom.

Illusioonid

Valgus ei pea olema tingimata abivahend pildistamiseks – valgus võib olla just see pildi sisu, mida pildistatakse. Sättides pildi kompositsiooni ja ümbritsevaid elemente piisavalt hästi, võib luua illusioone ja vaatepunkte, mida tavasilmaga näha ei pruugikski.

Öine valgusmüra

Hämaras ja pimedas pildistajatele on linnadest ja äsja loojunud päikesest tekkiv valgusmüra tihtilugu parajaks peavaluks. Samas on ka olukordi, kus sellist valgusmüra saab enda tarbeks ära kasutada. Jällegi, kombineerides kuldse valgusmüra ja esimeses näites toodud situatsiooni, kus valgus asub objekti taga (kas paistab juba välja, et ma olen reljeefses stiilis fotode austaja?) saame lummavaid kaadreid, mis on ühteaegu öiselt pimedad, kuid kauni värvi ja valgusega.

Ilmselt võiks jääda neid näiteid tooma lõputult. Valgus on paindlik, muutlik, aukartust äratav element ja temaga suheldes on võimalik luua miljoneid erinevaid fotosid. Järgmisel korral pildistades vaata oma pildistatavat objekti ja mõtle, millist eelmainitud näidet saaksid sa kasutada, et oma pildile veelgi sügavam dimensioon, emotsioon ja elu anda.